Democratic Republic of Iran جمهوری دموکراتیک ایران

The Only Way Forward

آیت الله دستغیب – کینه چه چیزی را بر سر این طلاب مظلوم خالی می کنید؟ / Ayatollah Dastgheib points to governments deviations from Islam and condemns sentences of students

Scroll down for English translation…

متن کامل این سخنرانی را می توانید از اینجا مشاهده نمایید.

حدیث سرو : مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی دستغیب، یک شنبه شب (4 /2 /90)، پس از پایان جلسه تفسیر سوره نساء در ارتباط با لزوم عمل به احکام شرع  واینکه همه باید تابع دستورات و احکام شرع باشند مطالبی فرمودند. ایشان در بخش مهمی از سخنانشان با اشاره به صدور احکام توسط دادگاه ویژه روحانیت برای طلاب حوزه تحت اشراف خود فرمودند:آقايى كه براى طلبه‏هاى اين حوزه، حكم بريدى كه حق نداريد پيش سيد على محمّد دستغيب برويد، دو سال بايد تبعيد شويد، سه سال از درس محروميد، مدتى خلع لباس شويد. اين روشها صحيح نيست. هر كدام از اين طلبه‏ها، كم و زياد هزار نفر دوست و قوم و خويش دارند كه اين حكم به گوششان مى‏رسد. شما با اين كار همه اين افراد را نسبت به جمهورى اسلامى بدبين مى‏كنيد و بعد هم تقصير بنده مى‏اندازيد.

معظم له در بخش دیگری با اشاره به تخلفات صورت گرفته از قرآن و سنت و قانون اساسی فرمودند : شانزده مورد ، خلاف و انحراف از اسلام را كه بنده گفته بودم به پنج مرجع تقليد نشان داديم، همه تأييد كردند و گفتند: جز اين در نظر ما نيست. و تازه بعضى، چيزهاى ديگرى هم به آن اضافه كردند. گيرم كه چيزى بلد نباشيم آيا آنها هم چيزى بلد نيستند؟ آيا آنها هم خارجى هستند؟

لازم به ذکر است اخیرا حدود ده نفر از طلاب معظم له ، در درگیریهای روز قدس در مسجد قبا به جرم دفاع از خود در برابر اشرار و نیروهای لباس شخصی به پرداخت جزای نقدی تا سقف یک میلیون تومان و حبس به مدت هفت ماه و نفی بلد به مدت دوسال و خلع لباس روحانیت محکوم شده اند.

خلاصه گزینشی این سخنرانی

لزوم عمل به همه دستورات شرع‏

اگر كسى بخواهد اهل تقوا باشد بايد همه احكام اسلام را رعايت كند چرا كه احكام اسلامى همه با هم مانند زره و زنجير، مرتبطند. البته اين بدان معنا نيست كه اگر كسى كوچكترين نقصى در اتيان اوامر شرع داشت جهنّمى مى‏شود و هيچ راه نجاتى ندارد، غفران پروردگار سخنى على‏حده است و يقيناً رحمت او شامل همه بندگانش مى‏گردد. اما اگر كسى طالب عشق پروردگار و معرفت كامل او است و دوست مى‏دارد از عمرش كمال استفاده را ببرد، لامحاله بايد همه واجبات را انجام دهد و از تمامى محرّمات پرهيز كند. پس از آن نسبت به معاشرتهايش دقّت نظر داشته باشد. بعضى معاشرتها حرام و بعضى ديگر مطابق خواست وى، لازم است چرا كه نداشتن همراه و رفيق مناسب براى طى‏كردن بعضى طرق معرفت، دشوار است.

در بعد اجتماعى نيز همين است؛ يعنى اگر قرار باشد جامعه‏اى، جامعه توحيدى شود و هدف خلقت را دنبال كند و همه آنچه در انسان نهاده شده، در همگان به فعليت برسد، به ناچار بايد همه احكام اسلام در آن پياده شود. نه آنكه برخى را مطابق بعضى مصالح، تعطيل كنند و در برخى ديگر شدّت عمل به خرج دهند. همچنين بايد همه افراد، از صدر تا ذيل، ملتزم به رعايت احكام اسلام شوند همانطور كه پيامبر اكرم و اميرالمؤمنين‏عليهما السلام در مدت زمامدارى خود، اينگونه بودند. ايشان دقيقاً همان روشى را كه مطابق نظر پروردگار بود اعمال مى‏فرمودند. البته جامعه زمان پيامبرصلى الله عليه وآله، جامعه‏اى بود كه رو به خداى تعالى حركت مى‏كرد اما در دوران حكومت على‏عليه السلام وضع جامعه تغيير يافته، روشهاى ناصحيح خلفاى قبل و مخصوصاً عثمان جامعه را از مسير الهى خويش منحرف ساخته بود و به همين دليل مولا على‏عليه السلام آنگونه كه بايد د، در ادامه راه پيامبر و هدايت جامعه به سمت صلاح فلاح كامل و نيز سپردن آن به امام مجتبى‏عليه السلام موفق نشد.

كسى كه در رأس يك جامعه قرار مى‏گيرد بايد خود، طالب خداى تعالى باشد و حركت به سوى او را آغاز كرده باشد بى‏ترديد خلفاى سه گانه در تمامى مسائل مجبور به مشورت با مولا على‏عليه السلام و اطاعت از ايشان بودند. خليفه اول بارها بر منبر گفت: «أقيلوني أقيلوني و لَسْتُ بِخَيرِكُم و عَليٌ فيكُم: مرا رها كنيد كه من بهترين شما نيستم در حالى كه على ميان شماست».

ار عمر هفتاد مرتبه در تاريخ ثبت شده كه گفت: «لو لا عَليٌ لَهَلَكَ عُمَر: اگر على‏عليه السلام نبود عمر هلاك مى‏شد». با اين حال هيچكدام آنها، نه نفع اميرالمؤمنين كنار رفتند و نه ايشان را جانشين خود ساختند. به همين جهت در پنج سال خلافت مولا على‏عليه السلام، آنچه مورد نظر حضرت بود و بايد مى‏شد، نشد. اگر چه اكثريت مستضعف جامعه، از عدالت على‏عليه السلام شادمان بودند.

در اين زمان هم همين است. اگر قرار است جامعه، جامعه‏اى توحيدى باشد بايد به همه احكام مانند هم عمل شود، نه آنكه صرفاً با بعضى منكرات مثل بى‏حجابى، گهگاه و به صورت غيركارشناسى برخورد شود، بدون آنكه زمينه‏هاى ترويج فساد كه بعضى از آن به عملكرد نامطلوب صدا و سيما باز مى‏گردد، مورد توجه قرار گيرد. البته برخورد با بى‏حجابى و بى‏بند و بارى يك ضرورت است اما نه با قهر و اجبار بلكه با قول منطقى و روشهاى فرهنگى.

در پياده‏سازى احكام اسلام، قضاوت مخصوصاً بايد بسيار مواظب باشند و آنچه را كه حكم خداى تعالى است، بى‏هيچ تبعيضى اجرا كنند. خداى تعالى در سوره مائده آيات 44، 45 و 47 كمسانى را كه به «ما أنْزَلَ اللَّه» عمل نمى‏كنند، كافر، ظالم و فاسق مى‏خواند. ممكن نيست در جامعه‏اى كه مى‏خواهد به عنوان جامعه توحيدى قلمداد شود، احكام غير خدا جارى گردد يا به رأى عده‏اى خاص و منفعت‏طلب بچرخد و با زور و شكنجه نمى‏توان مردم را طالب خداى تعالى كرد. با نيروهاى امنيتى و نظامى نمى‏شود قلب مردم را متوجّه خداى تعالى نمود.

آقايى كه براى طلبه‏هاى اين حوزه، حكم بريدى كه حق نداريد پيش سيد على محمّد دستغيب برويد، دو سال بايد تبعيد شويد، سه سال از درس محروميد، مدتى خلع لباس شويد. اين روشها صحيح نيست. هر كدام از اين طلبه‏ها، كم و زياد هزار نفر دوست و قوم و خويش دارند كه اين حكم به گوششان مى‏رسد. شما با اين كار همه اين افراد را نسبت به جمهورى اسلامى بدبين مى‏كنيد و بعد هم تقصير بنده مى‏اندازيد. سخن بنده اين است كه اگر مى‏خواهيد جمهورى اسلامى برقرار باشد و نظام، يك نظام توحيدى و اسلامى باشد، اين راهى كه شما پيش گرفتيد صحيح نيست. حرف بشنويد، نصيحت قبول كنيد. اين احكامى كه شما صادر مى‏كنيد احكام اسلامى نيست. بى‏جهت افراد را زندان نكنيد. اگر مى‏خواهيد زندانى شوند، اول بياوريد اتهامشان را معلوم كنيد، محاكمه‏شان كنيد.

شانزده مورد خلاف و انحراف از اسلام را كه بنده گفته بودم به پنج مرجع تقليد نشان داديم، همه تأييد كردند و گفتند: جز اين در نظر ما نيست. و تازه بعضى، چيزهاى ديگرى هم به آن اضافه كردند. گيرم كه چيزى بلد نباشيم آيا آنها هم چيزى بلد نيستند؟ آيا آنها هم خارجى هستند؟

طلبه‏هاى ما را هر كجا كه نماز مى‏خواندند، اخراج كردند يا گفتند: آنجا (حوزه علميه ابوصالح «عجل اللَّه تعالى فرجه الشريف») نرويد كسانى كه پشت سر اين طلاب نمار مى‏خواندند، خلاف شرعى از آنها نديده بودند و به آنها علاقه داشتند، شما همه آنها و خانواده‏هاى آنها را بدبين كرديد. اين كارهايى كه مى‏كنيد ضدّ انقلاب و ضدّ جمهورى اسلامى است. ما چه حرف بدى زديم ما مى‏گوييم همه رو به خدا برويد. از بالا تا پايين، همه خدايى شويد، عاشق خدا شويد. براى عاشق خدا شدن بايد پايه محكم داشت و آن پايه، عمل به احكام اسلام و قرآن و سنّت است غير از اين چه گفته‏ايم كه اينگونه كينه به دل گرفته‏ايد. كينه چه چيزى را بر سر اين طلّاب مظلوم خالى مى‏كنيد؟ ما هيچ، اين بندگان خدا چه گناهى كرده‏اند كه از يك طرف شهريه‏شان را قطع كرده‏ايد، از يك طرف بايد سربازى بروند، از يك طرف از نماز اخراجشان كرديد، حالا لباس هم از تنشان درمى‏آوريد تا كت و شلوار بپوشند؟ يعنى اين لباس اينقدر خراب شده كه اهل تقوا آن را نپوشند و كسان ديگر بپوشند؟

هر كدام از اين طلبه‏ها كه رفتند قم و امتحان دادند به آنها گفتند: شما كجا بوديد كه به اين خوبى درس خوانديد؟ وقتى اسم بنده را مى‏آوردند، مى‏گفتند: فايده‏اى ندارد، مردوديد.

آيا اين كار درست است كه شما مى‏كنيد؟ كمى به خود بيائيد. در مجالسى كه دور همه مى‏نشينيد كمى وضع خود را اصلاح كنيد. اين براى خودتان بد است. از اينها مى‏گذرد. اينها هر كجا كه باشند دست از دينشان بر نمى‏دارند، كارى به بنده ندارد اينها راهى دارند كه راه خداست و آن را رها نمى‏كنند. حرف شما كه تأثير بر رويشان نمى‏گذارد. خداى تعالى رهايشان نمى‏كند اما شما منتظر باشيد «إنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ» نيايد روزى كه همين بلاها سر خودتان بيايد؟ «وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ»!

GVF — Prominent Shiite cleric Ayatollah Mohammad Ali Dastgheib says he and five other leading religious authorities in the country concur on sixteen points where they believe the Iranian regime has violated and deviated from the teachings of Islam, the Quran and the constitution of the Islamic Republic.

According to Hadis Sarv, a website close to senior cleric and member of the Assembly of Experts Ayatollah Mohammad Ali Dastgheib, he made the comments during a lecture on Sunday when he criticised the campaign of government intimidation and harsh court rulings handed against his students in the city of Shiraz.

“I presented five Marjas [1] with sixteen items of transgression from and violation of Islam, and they all approved and said, ‘we do not think otherwise’ and furthermore they even added some points [to my list of deviations]. Even if we assume that I know nothing [about Islam], do they [the five clerics] also know nothing? Are they also ‘foreigners?’”

Following attacks by state-sponsored plain clothed militia against supporters of the Ayatollah on International Quds day in September 2010, around ten of his students recently received harsh rulings ranging from $960 fines, seven-months jail-terms as well as bans on appearing in public in religious uniform.

“One cannot draw people towards God almighty through force and torture. One cannot draw the people’s hearts towards God almighty by resorting to security and military force,” Ayatollah Dastgheib said during his lecture on Sunday.

Addressing the judges presiding over his students’’ trials, the Ayatollah continued, “Each of these clerics has at least one thousand friends, relatives and family members who will hear about [these] sentences. With these acts, you will make all of these individuals doubtful about the Islamic Republic and then you will blame this on me … If you want the Islamic Republic to persist, and [if you want] for this system to be a monolithic and Islamic one, the path you have chosen is not the right one … the sentences you issue are not Islamic. Do not imprison people for no reason. If you want to imprison them, clarify their charges and try them first.”

Since the massive fraud in Iran’s 2009 presidential election and the eruption of large-scale protests in the country, Ayatollah Dastgheib has been a constant critic of Iranian authorities including the Supreme Leader Ali Khamenei. The cleric, who also has a seat in the Assembly of Experts—the body in charge of appointing and ousting the leader—is considered to be an outspoken supporter of Iran’s opposition Green Movement and its leaders Mir Hossein Mousavi and Mahdi Karroubi.

During the aftermath of the electoral coup, Ayatollah Dastgheib called for an emergency meeting of the Assembly of Experts to discuss the conduct of the country’s leadership and its handling of the post-election unrest. The “green cleric” has also voiced his opposition against the illegal house arrest of opposition leaders Mir Hossein Mousavi and Mahdi Karroubi which began on 14 February 2011.

In the past two years, other senior figures in Iran’s religious heartland Qom have also expressed similar sentiment, saying that the regime was neither Islamic nor a republic.

Filed under: Ghoba Mosque, iran, iran election, Iran News, Iranian protests, ایران,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Qods Day Protest

13 Aban Protest

16 Azar Protest

Ashura Protest

22 Bahman Protest

Chaharshanbe Suri Protest

22 Khordaad 89 Protest

Our perserverance is our sword, Our unity is our shield, AZADI… is our destiny!

Brave Women Of Iran

A special note we would like to share with the brave and beautiful women of Iran; You have shown extraordinary courage, passion, pride, humility and humanity in the face of great injustice. The world has taken notice and we are all humbled by your strength and determination. If you are the future, then we all are comforted by how bright it will shine.

The One Who Wishes To Move A Mountain, Must Start By Removing Stones

share this blog

Share |

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 15 other followers

%d bloggers like this: